RIP Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA) NYSE: FCAU oraz Jeep, Dodge - obecnie Stellanis

czyli wszystkie giełdy bardziej rozwinięte niż GPW
slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

RIP Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA) NYSE: FCAU oraz Jeep, Dodge - obecnie Stellanis

Postautor: slayer74 » 18 sty 2014 18:04

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
wykres
NYSE
http://finance.yahoo.com/echarts?s=fcau+Interactive#
http://www.reuters.com/finance/stocks/c ... bol=FCAU.N

MEDIOLAN
http://www.reuters.com/finance/stocks/c ... ol=FCHA.MI

Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA) NYSE: FCAU MEDIOLAN: FCA - siódmy na świecie producent samochodów.
http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Chrysler_Automobiles

Fiat S.p.A - Fabbrica Italiana di Automobili Torino (po polsku: Włoska Fabryka Samochodów w Turynie) - włoski koncern motoryzacyjny, mający swą siedzibę w Turynie. Znany głównie z produkcji pod swoją marką popularnych samochodów osobowych i dostawczych.

Przedsiębiorstwo założyła w Turynie grupa przemysłowców, w tym Giovanni Agnelli. Stało się to 11 lipca 1899. Po przejęciu istniejącej manufaktury samochodowej w listopadzie 1899 rozpoczęli produkcję samochodów pod własną marką. Spółka szybko się rozwijała. W swojej historii przejęła wiele przedsiębiorstw samochodowych, z których część już nie działa.

Współcześnie FIAT to nie tylko producent samochodów, ale także wielka grupa przemysłowa, która skoncentrowała swoją działalność na branży motoryzacyjnej. Koncern projektuje, produkuje i sprzedaje samochody, ciężarówki, autobusy, traktory, maszyny rolnicze, maszyny do robót ziemnych, silniki i komponenty motoryzacyjne, środki i systemy produkcji, w przeszłości także samoloty. Grupa rozwinęła także sieć usług dla przedsiębiorstw oraz usług związanych z branżą motoryzacyjną.

W skład grupy wchodzą:

FIAT Auto - samochody osobowe i dostawcze
Alfa Romeo - samochody wyścigowe, sportowe oraz luksusowe osobowe klasy średniej oraz wyższej.
Automotive Lighting Poland - lampy i oświetlenie samochodowe
CNH Global - maszyny rolnicze (pod marką New Holland i Case IH) i budowlane
Iveco - ciężarówki, samochody dostawcze i autobusy (pod marką Irisbus)
Ferrari i Maserati - luksusowe samochody sportowe
(jeden z konkurentów firma Lotus nie jest spółką giełdową)
Chrysler (właściciel Dodge i Jeep) - auta klasy średniej, luksusowe, sportowe
Jeep i Dodge - samochody ciężarowo-terenowe (Dodge także auta rodzinne)
Magneti Marelli - komponenty motoryzacyjne
Comau - sprzęt i systemy produkcyjne
Teksid - wyroby metalurgiczne
Business Solutions - usługi
Itedi - wydawnictwo i komunikacja
Zastava - serbska fabryka motoryzacyjna
Lancia - auta klasy średniej, luksusowe i sportowe
FPT - silniki dla przemysłu motoryzacyjnego, okrętowe, agregaty prądotwórcze itp.

Koncern ma swoje główne fabryki we Włoszech i w Brazylii, a także w Polsce - przedsiębiorstwo Fiat Auto Poland. Do grupy FIAT należą także marki Alfa Romeo, Ferrari, Lancia, Maserati, Irisbus i Iveco. Nie sprzedaje się już samochodów pod takimi markami należącymi do koncernu, jak: Autobianchi, Innocenti i Officine Meccaniche (OM).

FIAT Auto wspólnie z koncernem PSA Peugeot Citroën jest współwłaścicielem trzech fabryk samochodów dostawczych i bazujących na nich modeli osobowych. W 1978 r. powstała spółka Sevel Sud, która w 1981 r. uruchomiła fabrykę samochodów dostawczych w Val di Sangro we Włoszech. Powstają w niej modele Fiat Ducato, Citroën Jumper i Peugeot Boxer. Od 1994 r. działa spółka Sevel Nord w Hordain koło Valenciennes we Francji. Produkuje się tam dostawcze modele Citroën Jumpy i Peugeot Expert oraz znacznie mniejsze liczby modelu Fiat Scudo. Obok dostawczych powstawały i powstają modele osobowe klasy van: Citroën Evasion, Citroën C8, Peugeot 806, Peugeot 807, oraz znacznie mniej liczne modele Fiat Ulysse oraz Lancia Zeta i Lancia Phedra. W listopadzie 2007 roku w Bursie w Turcji te dwa koncerny wspólnie z Tofaş uruchomiły produkcję lekkich samochodów dostawczych Fiat Fiorino, Citroën Nemo i Peugeot Bipper oraz ich odmian osobowych.

Fiat jest tez właścicielem La Stampa jednego z największych, opiniotwórczych dzienników włoskich.

http://pl.wikipedia.org/wiki/FIAT
https://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Automobiles
http://www.fiat.pl/
https://finviz.com/quote.ashx?t=FCAU
wątek o spółce
http://www.hotstockmarket.com/t/276175/ ... obiles-ipo

Chrysler – amerykański koncern motoryzacyjny produkujący między innymi samochody.

W styczniu 2014 koncern został w całości przejęty przez Fiata. W wyniku fuzji obu przedsiębiorstw utworzono nową spółkę: Fiat Chrysler Automobiles, która została zarejestrowana w Holandii, a której siedziba ze względów podatkowych znajduje się w Wielkiej Brytanii.

Pomiędzy 1950 a 1961 Virgil Exner, pierwszy wiceprezes Chryslera ds. stylistyki, nadzorował konstruowanie aut, które sam nazywał „autami marzeń”.

W 1987 Chrysler wykupił markę AMC, ze względu na Jeepa.

W 1998 doszło do fuzji Daimler-Benz i Chrysler Corporation, prowadzącej do stworzenia koncernu DaimlerChrysler.

Konstrukcje studyjne stwarzały okazję do wprowadzania nowych rozwiązań, co pozwalało na analizowanie reakcji przyszłych klientów na proponowane nowości. Na podstawie tej oceny zarząd przedsiębiorstwa podejmował decyzje o wprowadzeniu w życie nowych trendów. Entuzjastyczne przyjęcie projektów studyjnych samochodów Dodge Viper i PT Cruiser spowodowało ich wejście do produkcji.

W 2009 bankructwo przedsiębiorstwa potwierdził osobiście prezydent USA Barack Obama.

W 2009 20% akcji koncernu Chrysler zostało przejętych przez włoskiego Fiata.
Według badania waszyngtońskiej organizacji Good Jobs First koncern Fiata otrzymał ok. 2 mld dolarów dotacji z programów federalnych i stanowych w okresie 2010-2013 – co uplasowało go wśród 10 najbardziej dotowanych firm w USA.

https://pl.wikipedia.org/wiki/Chrysler
https://en.wikipedia.org/wiki/Chrysler_(brand)
https://www.chrysler.com/

Zakład w Tychach. Rozkradanie Polski, czyli FSM oddany Fiatowi za czapkę gruszek

Co pewien czas wśród Polityków odżywa mit o tym jak rozkradano Polskę i sprzedawano fabryki za bezcen. Pisaliśmy już jak skończyło FSO, które nie poddało się "tendencjom rozkradania" i zamiast niemieckiego Opla (należałoby powiedzieć amerykańskiego) wybrało Daewoo, obiecujące załodze złote góry. Dzisiaj wspomniemy o Fabryce Samochodów Małolitrażowych - FSM - i jej uratowaniu (!!!) przez Fiata,
Plan Balcerowicza i nieopłacalność produkcji
Aby w pełni zrozumieć zagadnienie „oddawania fabryk za bezcen" musimy cofnąć się do naszej transformacji ustrojowej w roku 1989.

Wprowadzenie planu Balcerowicza zastało Fabrykę Samochodów Małolitrażowych (FSM) w bardzo trudnej sytuacji. Galopująca inflacja hamowała rozwój produkcji i czyniła sprzedaż produktów nieopłacalną.

Więcej tekstów o historii motoryzacji znajdziesz na stronie głównej gazety.pl

Aby uchronić zakład przed likwidacją i zwolnieniem tysięcy ludzi, w listopadzie 1990 FSM przekształcono w spółkę akcyjną Skarbu Państwa, co dawało możliwość prywatyzacji firmy. Zapewne niektórzy odbierają to jako „wyprzedaż państwowego majątku", ale prawda jest taka że przedsiębiorstwo balansujące na skraju bankructwa musiało dostać zastrzyk gotówki, a taki mógł wprowadzić tylko prywatny inwestor.

Patrząc z perspektywy trzech dekad i widząc, co stało się z firmami które nie zdecydowały się na prywatyzację, albo wybrały inwestora populistycznie obiecującego pracownikom złote góry, zamiast dbać o produkcję, z całą pewnością była to dobra decyzja.

Włoski inwestor i straty związane z Cinquecento
Bielsko-Tyską fabryką od razu zainteresował się włoski Fiat. Nie było w tym nic dziwnego, gdyż firma FSM od roku 1973 produkowała „malucha" który wytwarzany był na włoskiej licencji (1973 – Bielsko Biała, zbudowany zakład w Tychach od 1975). To zaś sprawiało, że wprowadzenie wielu rozwiązań technologicznych w fabryce nadzorowali Włosi, a w kadrze zarządzającej zakładu było wiele osób wyszkolonych w turyńskiej fabryce.

Rząd polski był zainteresowany takim inwestorem, gdyż był on gwarantem utrzymania miejsc pracy, a dodatkowo odciążał nasz budżet od stałego dofinansowywania FSM. Trzeba bowiem pamiętać, że straty FSM w chwili wejścia w transformację ustrojową były ogromne. Przyczyniło się do tego m.in. …Cinquecento. Wprawdzie model był produkowany od roku 1991, ale przygotowanie do produkcji było bardzo kosztowne.

Dzisiaj nikt już nie pamięta, że to FIAT udzielił i poręczył FSM duże kredyty na inwestycje modernizacyjno – wdrożeniowe. Niestety założenie, że sfinansowanie uruchomienia produkcji nastąpi z zysków pochodzących ze sprzedaży 126p, oraz z eksportu Cinquecento do Włoch, okazały się mrzonką.

Nagłe realia rynkowe, wprowadzenie cen rzeczywistych na materiały i energię, oraz galopująca inflacja spowodowały, że koszty inwestycji w uruchomienie produkcji był aż 43 razy większy, niż zakładano (!!!).

Zadłużenie polskiej fabryki sięgnęło 900 mln dolarów i jedynym ratunkiem ograniczenia zwiększającego się długu było wtedy… zmniejszenie produkcji (w 1989 roku wyprodukowano 208 tys. samochodów, a w 1991 tylko 120 tys.).

Dodatkowo banki i dostawcy grozili złożeniem do sądu wniosku o upadłość. Prywatyzacja i zastrzyk gotówki były więc jedynym ratunkiem dla firmy.

Inwestycja na miarę naszych czasów
Była to pierwsza tak ogromna prywatyzacja w Polsce. Na dodatek do FSM należały nie tylko fabryki samochodów w Bielsku i Tychach, ale także kuźnia, produkcja rowerów, oraz - jak w innych dużych przedsiębiorstwach w PRL - wiele nieruchomości z ośrodkami wczasowymi (w dokumentach FSM odnotowano nawet tereny łowieckie).

Niezbędne więc stało się dokładne wyliczenie wartości przedsiębiorstwa. Do przeprowadzenia niezależnego audytu Fiat zatrudnił firmę Pricewaterhouse-Coopers, a rząd polski firmę Arthur Andersen.

Umowa w obecności Jana Olszewskiego i Giovanniego Agnelli
Po takim dokładnym przygotowaniu, 28 maja 1992 roku w obecności premiera rządu polskiego Jana Olszewskiego i prezesa FIAT Auto SpA Giovanniego Agnelli, podpisano umowę między Skarbem Państwa i FSM, a Fiatem Auto SpA (dokument który stał się podstawą do największej polskiej prywatyzacji został podpisany przez ministra finansów RP Andrzeja Olechowskiego i dyrektora naczelnego Fiat Auto Paolo Cantarellę).

Podpisana umowa regulowała prawa i obowiązki Fiata oraz strony polskiej przy zawiązaniu trzech spółek: Fiat Auto Poland, Texid Poland i Magneti Marelli Poland. Określono też, że rzeczywista wartość majątku zostanie ustalona na podstawie danych, wynikających z działalności przedsiębiorstwa między datą otwarcia, a datą zakończenia. Datą otwarcia było zawiązanie trzech spółek skarbu państwa (odbyło się to 16 października 1992), a datą zamknięcia (po zrealizowaniu wszystkich umów) 15 wrzesień 1993 r. Wtedy dokonano podniesienia kapitału akcyjnego, dzięki czemu powstał Fiat Auto Poland, który w 90 proc. jest własnością Fiata Auto SpA.

Modernizacja komunistycznego molocha, czyli koniec „prognozy pogody"
Kolejnym kokiem w modernizacji zakładu było stworzenie jednego kierownictwa nadzorującego pracę przedsiębiorstwa. Warto bowiem podkreślić, że FSM był konfederacją 20 firm z których każda była indywidualnym przedsiębiorstwem z własną dyrekcją, sekretarkami i indywidualną formą zakupów (dzisiaj taki sposób „rozmydlenia finansów" nazwalibyśmy fundacjami).

Prowadziło to do absurdów jak zakup materiałów u tego samego podwykonawcy przez różne firmy z rodziny FSM po różnych cenach. Dodatkowo zawsze było to drożej niż w przypadku dużych zakupów całościowych.

Ostatnim punktem jaki obrał Fiat było przeprowadzenie szkoleń dla pracowników produkcyjnych oraz w pionie kierowniczym, aby wymusić jakość pracy diametralnie odbiegającą od standardów w dawnym FSM.

Ten przeskok pojmowania produkcji samochodów doskonale określił Olgierd Andrycz, wieloletni dyrektor naczelny zakładu FSM w Tychach, a następnie pierwszy Polak kierujący zakładami Fiata w Cassino „Dla FSM jedynym celem była ilość. Należało produkować jak najwięcej. Jakość była jak prognoza pogody - miało się nadzieję, że wszystko będzie dobrze".

Po przejęciu FSM przez Fiata w ciągu trzech lat udało się doprowadzić zakład do stanu pozwalającego funkcjonować w realiach wolnego rynku. Kolejne lata to doskonalenie jakości i… fabryka w Tychach stała się najlepszym zakładem FIATa.

W roku 1996 Fiat Auto Poland otrzymał Certyfikat ISO 9001 i był wówczas jedynym zakładem w grupie FIATa który otrzymał taki certyfikat.

Podsumowując rozdawnictwo majątku polskiego
Tak więc prawda jest taka, że na początku lat 90-tych prywatyzacja i sprzedaż prywatnemu inwestorowi uratowała fabrykę, oraz tysiące ludzi przed utratą miejsc pracy.

Gadania polityków są wiec tylko czczą paplaniną, pokazującą albo totalny brak wiedzy i poszanowania prawa własności, albo próbę wzrostu poparcia wyborczego, poprzez okłamywanie ludzi odnośnie oszustw na polskim majątku. Jaka jest prawda każdy musi ocenić sam.

Na zakończenie podam przykład doskonale opisujący tamtą sytuację. Kupując mieszkanie obciążone hipoteką płacimy 1 zł właścicielowi który tam mieszkał i 499 900 zł bankowi. Dla kupującego to koszt 500 000 zł. Dla mieszkającego tam to tylko 100 zł. Czy sprzedał nam mieszkanie za bezcen?

Zakład w Tychach. Rozkradanie Polski, czyli FSM oddany Fiatowi za czapkę gruszek

https://www.msn.com/pl-pl/motoryzacja/w ... d06e3070e5
Ostatnio zmieniony 28 maja 2022 22:07 przez slayer74, łącznie zmieniany 26 razy.
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

REKLAMA


slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Postautor: slayer74 » 22 sty 2014 07:15

Ostatnio zmieniony 28 lis 2014 22:13 przez slayer74, łącznie zmieniany 1 raz.
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Postautor: slayer74 » 30 sty 2014 11:17

Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Postautor: slayer74 » 12 lut 2014 18:48

Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Postautor: slayer74 » 18 lut 2014 19:17

Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Postautor: slayer74 » 03 mar 2014 11:09

Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Postautor: slayer74 » 08 mar 2014 12:44

Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Postautor: slayer74 » 11 mar 2014 20:41

Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Postautor: slayer74 » 14 mar 2014 23:45

Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Postautor: slayer74 » 24 mar 2014 12:15

Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Postautor: slayer74 » 01 kwie 2014 22:28

Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Postautor: slayer74 » 08 kwie 2014 18:25

Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Postautor: slayer74 » 22 kwie 2014 15:48

Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Postautor: slayer74 » 07 maja 2014 13:25

Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Postautor: slayer74 » 09 maja 2014 10:37

Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!


Wróć do „Zagranica”

REKLAMA

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 19 gości