Z pamiętnika dryniola;
68 zł za akcję PKP Cargo
WST
opublikowano:
2013-10-23 06:53
Ostateczna cena sprzedaży akcji dla Inwestorów instytucjonalnych i indywidualnych w ofercie publicznej akcji PKP Cargo została ustalona na 68 zł za jedną akcję. Oznacza to, że wartość spółki kształtować się będzie na poziomie 3,0 mld zł po uwzględnieniu rozwodnienia.
Według Jarosława Kaczyńskiego, to "bezcen".
Ostateczna liczba Akcji Oferowanych w ramach oferty publicznej wynosi 20 926 171, co przy uwzględnieniu rozwodnienia wynikającego z planowanej emisji akcji pracowniczych umożliwi PKP S.A. pozostanie większościowym akcjonariuszem z udziałem powyżej 50 proc.
Przy ostatecznej cenie sprzedaży ustalonej na 68 zł wartość spółki wynosi 3,0 mld zł, co czyni ofertę publiczną PKP Cargo największą od początku tego roku w Polsce. Będzie to także pierwsza z sukcesem uplasowana oferta akcji kolejowego przewoźnika towarowego z Unii Europejskiej.
Wartość oferty PKP Cargo wyniosła 1,423 mld zł.
W ręce inwestorów indywidualnych trafi 3 600 000 akcji (ok. 17,2 proc. Akcji Oferowanych). Akcje PKP Cargo otrzyma też łącznie około 24 000 Inwestorów Indywidualnych.
Pierwsze notowanie akcji na GPW planowane jest na 30 października 2013 r.
PKP Cargo to największy kolejowy przewoźnik towarowy w Polsce i drugi po Deutsche Bahn w Unii Europejskiej. Udział PKP Cargo w krajowym rynku przewozów pod względem wykonanej pracy przewozowej wyniósł po ośmiu miesiącach tego roku 59,18 proc.
Grupa PKP Cargo wypracowała w 2012 r. 267,4 mln zł zysku netto, 766,8 mln zł zysku operacyjnego powiększonego o amortyzację. Przychody grupy wyniosły 5,17 mld zł.
Kaczyński: poszli za bezcen
Prywatyzacja PKP Cargo prowadzona jest nieprawidłowo, a wycena spółki jest wyraźnie zaniżona - powiedział w środę prezes Prawa i Sprawiedliwości Jarosław Kaczyński.
Szef PiS zastrzegł, że jego partia nie jest z zasady przeciwna prywatyzacji tego rodzaju przedsiębiorstw, nie zgadza się jednak na przeprowadzenie jej w sposób, jak robi to PKP SA.
Kaczyński ocenił, że wycena przewoźnika nie odzwierciedla realnej wartości przedsiębiorstwa i nie ma nic wspólnego z zyskami jakie przynosi firma i jej majątkiem. Po drugie, Prawu i Sprawiedliwości nie podoba się to, że wpływy z prywatyzacji zostaną przeznaczone nie na rozwój spółki, ale na spłatę "stworzonych przez biurokrację PKP długów". Chodzi o ponad 4 mld zł długów, jakie ciążą na polskiej kolei jeszcze z czasów przed przekształceniem jej w obecną Grupę PKP w 2000 r.
Prezes PiS wskazał, że kontrola nad przedsiębiorstwem powinna pozostać w rękach państwa ze względu na znaczenie spółki dla obronności kraju.
Zgodnie z zapowiedziami ministerstwa transportu i władz Grupy PKP pakiet większościowy mimo debiutu spółki na giełdzie pozostanie w rękach PKP SA. Jarosław Kaczyński poinformował jednak, że z jego informacji wynika, że "w drugim etapie prywatyzacja ma objąć całość".
"Musimy bardzo mocno powiedzieć, że jesteśmy przeciwko tego rodzaju rozwiązaniom. One jeszcze raz wskazują na nieodpowiedzialność tej władzy" - zaznaczył Kaczyński.
J.Kaczyński dał właśnie swoją pierwszą publiczną rekomendację giełdową. Powiedział, że "PKP Cargo poszło za bezcen". Czyli będą wzrosty?
— Krzysztof Berenda (@k_berenda) October 23, 2013
PKP ripostuje
Nie ma bardziej przejrzystej formy prywatyzacji niż sprzedaż akcji na GPW, a przygotowanie spółki do upublicznienia odbyło się zgodnie z prawem i najlepszymi praktykami - oświadczył zarząd PKP SA w odpowiedzi na środowe wystąpienie prezesa PiS.
- Przez 12 lat żaden z zarządów PKP SA nie wykonał woli ustawodawcy z roku 2000. Dopiero zarząd kierowany przez Jakuba Karnowskiego przygotował strategię prywatyzacji PKP Cargo poprzez upublicznienie spółki na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie, zaakceptowaną przez Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Cały proces przygotowania debiutu giełdowego trwał zaledwie dziewięć miesięcy - czytamy w oświadczeniu przewoźnika.
Zarząd PKP SA przypomniał również, że cały proces jest nadzorowany przez Komisję Nadzoru Finansowego, a spółka korzystała przy nim z usług uznanych doradców prawnych i finansowych.
https://www.pb.pl/68-zl-za-akcje-pkp-cargo-733537
Kłamczyńska kur.fo, czy przez osiem lat twoich kaczych (nie)rządów chociaż przez moment PKP Cargo było notowane na GPW
wyżej niż te twoje kacze
"68 zł za bezcen"