Nowe regulacje

WGPW, KPWiG, KDPW, biura maklerskie i inne...
TONY HALIK
Podporucznik
Posty: 19797
Rejestracja: 30 maja 2006 18:38
Lokalizacja: z Jamajki.

Nowe regulacje

Postautor: TONY HALIK » 14 kwie 2015 19:54

http://www.gpwinfostrefa.pl/GPWIS2/pl/i ... .undefined




WIADOMOŚCI
14.04.2015 16:38 - 19099602
a aa aaa
Nowe regulacje dotyczące obowiązków informacyjnych spółek giełdowych - propozycje KNF
Nowe regulacje dotyczące obowiązków informacyjnych spółek giełdowych - Komisji Nadzoru Finansowego przedstawi propozycje zmian w ustawie o ofercie publicznej i innych ustawach dotyczących rynku kapitałowego na konferencji w środę 15 kwietnia na GPW.


Celem konferencji jest przedstawienie osobom kierującym spółkami giełdowymi nowych obowiązków informacyjnych tych spółek, wynikających z dyrektywy zmieniającej dyrektywę Transparency oraz rozporządzenia Market Abuse Regulation - poinformowała PAP Komisja Nadzoru Finansowego.

Konferencja będzie miała formę prelekcji oraz panelu dyskusyjnego i skierowana będzie tylko do członków zarządów spółek giełdowych.

Organizatorem konferencji jest Urząd Komisji Nadzoru Finansowego we współpracy z Giełdą Papierów Wartościowych w Warszawie.

Partnerzy merytoryczni konferencji to Stowarzyszenie Emitentów Giełdowych, Polski Instytut Dyrektorów, Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych.

Wyłącznym partnerem medialnym konferencji jest Polska Agencja Prasowa. Informacje o konferencji - depesze, materiały wideo, zdjęcia - dostępne będą w Serwisie Ekonomicznym PAP Biznes oraz na portalu www.biznes.pap.pl

Szczegółowe informacje przed konferencją na stronie www.knf.gov.pl

Poniżej fragmenty projektu zmian w polskich przepisach przesłane PAP przez KNF, w załączniku do depeszy całość propozycji KNF:

Wobec stałej zmienności otoczenia rynku kapitałowego, organy Unii Europejskiej zdecydowały o wprowadzeniu zmian do przepisów regulujących obowiązki emitentów. Chodzi tu przede wszystkim o rozporządzenie MAR w sprawie nadużyć na rynku oraz zmiany wprowadzone do dyrektywy Transparency. Zarówno przyczyną, jak i celem tych zmian, było zbliżanie się rynków finansowych w Europie, dążenie do większej ich spójności i efektywności. To dążenie, z kolei, prowadzi do potrzeby stworzenia jednolitej interpretacji ram, dotyczących obowiązków informacyjnych, które pozwolą skoncentrować się na treści przekazywanych informacji, zamiast różnic w przepisach pomiędzy poszczególnymi rynkami. Dzięki osiągniętej w ten sposób spójności, zwiększy się znacząco przejrzystość, a co za tym idzie, również efektywność całego rynku finansowego.

Należy zwrócić również szczególną uwagę na fakt, iż część nowych regulacji będzie obowiązywała bezpośrednio. Oznacza to, że nie będą one podlegały wdrożeniu do krajowego porządku prawnego, a w wielu zakresach zastąpią obowiązujące normy prawne. W związku z tym, akty wykonawcze będą również wydawane przez organy Unii Europejskiej. Emitenci będą zatem musieli postępować z uwagą, by dostosować swoje procedury do nowych wymogów, nie naruszając przy tym innych przepisów. Wagę tej konieczności podnosi również fakt, iż zmianie uległy także sankcje dla spółek oraz członków zarządu, co miało jednocześnie na celu dążenie do większej spójności na poziomie UE. Istotnym założeniem było uwzględnienie wielkości polskiego rynku kapitałowego, stąd zaproponowane przez nas sankcje są na poziomie zdecydowanie niższym niż sugerowany przez unijne przepisy w tym zakresie.

Obecnie trwają prace legislacyjne nad projektem ustawy o zmianie ustawy o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego sytemu obrotu oraz o spółkach publicznych oraz niektórych innych ustaw, mające na celu dostosowanie do polskiego porządku prawnego przepisów dyrektywy 2013/50/EU. Planowany termin przyjęcia projektu ustawy przez Radę Ministrów został określony na drugi kwartał 2015 r.

Projekt ustawy przewiduje m.in.:

1) zmianę definicji państwa macierzystego, zmianę procedury jego wyboru przez emitenta oraz zawiadomienia o tym wyborze,

2) notyfikacje akcjonariuszy o przekroczeniu progu ogólnej liczby głosów,

3) nakładanie kar i stosowanie środków administracyjnych za naruszenia przepisów wynikających z dyrektywy 2004/109/WE,

4) zmianę rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 lutego 2009 r. w sprawie informacji bieżących i okresowych w zakresie terminu publikacji przez emitenta półrocznego sprawozdania finansowego oraz obowiązku publikowania okresowych informacji finansowych.

Projekt ustawy przewiduje zaostrzenie sankcji administracyjnych, co jest konsekwencją implementacji dyrektywy 2013/50/EU. W przypadku większości obowiązków informacyjnych maksymalna wysokość kary pieniężnej została zwiększona z 1 mln PLN do 10 mln PLN lub do kwoty stanowiącej równowartość 5 proc. całkowitego rocznego przychodu wskazanego w ostatnim zbadanym sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy, jeżeli przekracza ona 10 mln PLN.

W przypadku naruszenia przepisów dotyczących obowiązków notyfikacyjnych akcjonariuszy, projekt ustawy przewiduje, możliwość nałożenia przez KNF kary pieniężnej – w przypadku osób fizycznych do wysokości 2 mln PLN, natomiast w przypadku innych podmiotów do wysokości 10 mln PLN lub do kwoty stanowiącej równowartość 5% całkowitego rocznego przychodu wykazanego w ostatnim zbadanym sprawozdaniu finansowym za rok obrotowy, jeśli przekracza ona 10.000.000 zł.

W zakresie naruszenia przepisów dotyczących obowiązków informacyjnych spółek giełdowych, jak i obowiązków notyfikacyjnych akcjonariuszy projekt ustawy wprowadza również możliwość ustalenia kary pieniężnej w wysokości dwukrotnej kwoty osiągniętej korzyści lub unikniętej straty w przypadku, gdy możliwe jest ustalenie kwoty osiągniętej korzyści lub unikniętej straty w wyniku dokonanego naruszenia.

Projekt ustawy przewiduje zwiększenie maksymalnej kary pieniężnej nakładanej na członka zarządu spółki publicznej, za naruszenie przepisów dotyczących obowiązków informacyjnych oraz przepisów dotyczących obowiązków notyfikacyjnych w zakresie znacznych pakietów praw głosu z kwoty 100 tysięcy PLN do kwoty 2 mln PLN. Jednocześnie wprowadzono możliwość nałożenia kary pieniężnej do wysokości 100 tysięcy PLN na członka rady nadzorczej lub członka innego organu nadzorującego spółki publicznej, w przypadku gdy rażące naruszenie przepisów dot. obowiązków informacyjnych nastąpiło w związku z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem zadań przez członka tego organu.

Projekt ustawy przewiduje również wprowadzenie kryteriów, jakimi ma kierować się Komisja Nadzoru Finansowego przy wymierzaniu kary pieniężnej za naruszenie przepisów dotyczących obowiązków informacyjnych oraz przepisów dotyczących notyfikacji akcjonariuszy. (PAP)

dan/


Czy będzie mniej wałków :?
" Kryterium przedsięwzięcia w biznesie jest jego zyskowność " Peter Drucker
" WINNERS never quit, and quitters never WIN !"

REKLAMA


Wróć do „Instytucje”

REKLAMA

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 4 gości