RIP Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA) NYSE: FCAU oraz Jeep, Dodge - obecnie Stellanis

czyli wszystkie giełdy bardziej rozwinięte niż GPW
slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA) NYSE: FCAU oraz Jeep, Dodge

Postautor: slayer74 » 21 gru 2020 21:47

Powstanie czwarty motoryzacyjny gigant. Komisja Europejska zgodziła się na fuzję
PAP
dzisiaj 13:19 26 251

Połączone PSA i FCA utworzą koncern Stellantis, czwartego na świecie giganta przemysłu motoryzacyjnego.

Komisja Europejska (KE) zgodziła się na fuzję Fiata Chryslera z PSA, w wyniku której powstanie czwarty co do wielkości koncern motoryzacyjny świata o nazwie Stellantis.

Wyrażając zgodę na fuzję Komisja Europejska zobowiązała koncern PSA do zwiększenia mocy produkcyjnych fabryki we francuskim Sevelnord, gdzie w ramach joint venture z Toyotą wytwarzane są furgonetki Proace i Proace Verso. Kolejnym postawionym przez Komisję warunkiem jest obniżenie przez PSA cen transferowych wytwarzanych dla Toyoty vanów, a także cen części i akcesoriów do nich. Fiat i PSA mają również umożliwić rynkowym rywalom dostęp do swojej sieci serwisowej samochodów dostawczych.

Dostęp do konkurencyjnego rynku małych samochodów dostawczych jest ważny dla wielu samozatrudnionych oraz małych i średnich firm w całej Europie

- powiedziała Margrethe Vestager, europejska komisarz ds. konkurencji, uzasadniając postawione łączącym się koncernom warunki.

Właściciele Fiata oraz Opla i Peugeota połączą siły
Włosko-amerykański Fiat Chrysler Automobiles i francuska Groupe PSA uzgodniły warunki fuzji już w grudniu 2019 r. Wkrótce potem planowana transakcja stała się przedmiotem prowadzonego przez Komisję Europejską postępowania antymonopolowego.

Fuzja o wartości ok. 38 mld USD ma zostać sfinalizowana w pierwszym kwartale 2021 r. Wcześniej, 4 stycznia 2021 r. w obu koncernach mają się odbyć walne zgromadzenia akcjonariuszy mające zatwierdzić transakcję. Powstały w jej wyniku koncern Stellantis będzie czwartym co do wielkości producentem samochodów na świecie - za Grupą Volkswagen, Toyotą i sojuszem Renault-Nissan-Mitsubishi, ale przed General Motors i Grupą Hyundai.

W 2019 r. całkowita światowa sprzedaż FCA wyniosła 4,42 mln pojazdów, a PSA - 3,49 mln.

Do FCA należą takie marki, jak: Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Maserati, Jeep i Ram. Z kolei w portfolio Groupe PSA znajdują się: Citroen, DS, Opel, Peugeot i Vauxhall. Fuzja i powołanie Stellantis nie wpłyną na znaki handlowe stosowane przez poszczególne marki holdingu.

https://businessinsider.com.pl/motoryza ... is/p7ew573
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

REKLAMA


slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA) NYSE: FCAU oraz Jeep, Dodge

Postautor: slayer74 » 29 gru 2020 18:48

Fiat zainwestuje w Tychach. Będzie tam produkować auta elektryczne i hybrydowe

Fiat Chrysler Automobiles (FCA) rozbuduje i zmodernizuje swój zakład w Tychach. Od 2022 roku produkowane tam będą hybrydowe i elektryczne modele marek Jeep, Fiat i Alfa Romeo.

Dzień wcześniej wicepremier Jarosław Gowin napisał na Twitterze: "Jutro ważna, dobra wiadomość dla polskiej gospodarki".


FCA Poland produkuje i będzie produkować samochody z wysokim udziałem podzespołów wytwarzanych lokalnie, które śmiało mogą być określane mianem „Made in Poland”

- powiedział Alfredo Leggero, prezes zarządu FCA, cytowany w komunikacie.

Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna przekazała decyzję o przyznaniu wsparcia dla Grupy FCA w Polsce. Dotyczy ono stworzenia korzystnych warunków realizacji planowanej inwestycji poprzez zapewnienie FCA możliwości skorzystania z ulg podatkowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych.

W skład Grupy FCA w Polsce wchodzi 13 spółek, zatrudniających 6,4 tys. osób. W 2019 r. 74 proc. ich produkcji, o wartości ponad 12,4 mld zł, trafiło na eksport. Sztandarowym modelem wytwarzanym w Tychach od 13 lat jest Fiat 500. Zakład produkuje także spokrewnionego z "pięćsetką" Abartha 500 oraz Lancię Ypsilon.

Jak poinformował prezes strefy Janusz Michałek, tylko w ramach decyzji o wsparciu inwestor zadeklarował ponad 755 mln zł nakładów w tyskiej fabryce. Przyznane inwestorowi wsparcie będzie realizowane w postaci ulg w podatku dochodowym od osób prawnych - CIT.

Całkowitej wartości inwestycji FCA w Tychach we wtorek nie podano. Prawdopodobnie będzie ona znacząco większa od kwoty zadeklarowanej przez koncern w decyzji o wsparciu przedsięwzięcia przez KSSE.

Przyszłość polskich fabryk po fuzji FCA z Groupe PSA
Zakłady w Tychach są największą w Europie fabryką samochodów koncernu FCA. Zatrudniają około 2,5 tys. osób. FCA posiada on w Polsce także fabrykę silników w Bielsku-Białej, zakłady produkujące żeliwne komponenty w Skoczowie. Fiat Chrysler Automobiles ma połączyć się z Groupe PSA, właścicielem m.in. Opla i Peugeota, tworząc czwarty na świecie koncern motoryzacyjny. Z kolei Groupe PSA ma w Polsce zakłady w Gliwicach i Tychach. Komisja Europejska wydała zgodę na tę fuzję.

https://businessinsider.com.pl/motoryza ... ce/8mpfzx2
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA) NYSE: FCAU oraz Jeep, Dodge

Postautor: slayer74 » 14 sty 2021 12:12

FCA podzieli się sowitą dywidendą

TADEUSZ STASIUK opublikowano: wczoraj, 13-01-2021, 13:20
Koncern Fiat Chrysler Automobile (FCA) poinformował, że specjalna dywidenda zadeklarowana w ramach fuzji z francuskim PSA stała się bezwarunkowa, donosi Reuters.

https://www.pb.pl/fca-podzieli-sie-sowi ... da-1105454
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA) NYSE: FCAU oraz Jeep, Dodge

Postautor: slayer74 » 16 sty 2021 11:01

PUBLIKACJA: 15.01.2021 05:07

W drodze po rynkową dominację
Fiat Chrysler. Fuzja oznacza ważnego gracza na rynku.


Foto: Bloomberg
Gabriel Uryniuk
Ostatni rok był dla notowań producenta aut dość łaskawy. Pomimo pandemii oraz pogorszenia wyników finansowych po dziewięciu miesiącach 2020 r., notowania lekko urosły. Teraz oczy inwestorów skierowane są na fuzję spółki z francuskim Peugeotem.

Na początku roku akcjonariusze obu firm zatwierdzili fuzję, która ma zakończyć się w połowie stycznia. Dzięki połączeniu powstanie czwarty największy producent aut na świecie, ustępujący na tym polu Toyocie, Volkswagenowi i koncernowi Renault-Nissan-Mitsubishi. Nowa spółka o nazwie Stellantis ma być notowana m.in. na giełdzie w Nowym Jorku, a jej prezesem zostanie John Elkann, dotychczasowy dyrektor wykonawczy w Fiacie. Do Stellantisa należeć będą takie marki, jak: Opel, Citroen, Jeep, Dodge czy Maseratti.
...
https://www.parkiet.com/Zagraniczna-Spo ... nacje.html
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA) NYSE: FCAU oraz Jeep, Dodge

Postautor: slayer74 » 19 sty 2021 17:38

18.01.2021 Początek notowania spółki pod nazwą Stellantis NV na NYSE i Euronext
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: Fiat Chrysler Automobiles NV (FCA) NYSE: FCAU oraz Jeep, Dodge

Postautor: slayer74 » 28 maja 2022 22:03

Zakład w Tychach. Rozkradanie Polski, czyli FSM oddany Fiatowi za czapkę gruszek

Co pewien czas wśród Polityków odżywa mit o tym jak rozkradano Polskę i sprzedawano fabryki za bezcen. Pisaliśmy już jak skończyło FSO, które nie poddało się "tendencjom rozkradania" i zamiast niemieckiego Opla (należałoby powiedzieć amerykańskiego) wybrało Daewoo, obiecujące załodze złote góry. Dzisiaj wspomniemy o Fabryce Samochodów Małolitrażowych - FSM - i jej uratowaniu (!!!) przez Fiata,
Plan Balcerowicza i nieopłacalność produkcji
Aby w pełni zrozumieć zagadnienie „oddawania fabryk za bezcen" musimy cofnąć się do naszej transformacji ustrojowej w roku 1989.

Wprowadzenie planu Balcerowicza zastało Fabrykę Samochodów Małolitrażowych (FSM) w bardzo trudnej sytuacji. Galopująca inflacja hamowała rozwój produkcji i czyniła sprzedaż produktów nieopłacalną.

Więcej tekstów o historii motoryzacji znajdziesz na stronie głównej gazety.pl

Aby uchronić zakład przed likwidacją i zwolnieniem tysięcy ludzi, w listopadzie 1990 FSM przekształcono w spółkę akcyjną Skarbu Państwa, co dawało możliwość prywatyzacji firmy. Zapewne niektórzy odbierają to jako „wyprzedaż państwowego majątku", ale prawda jest taka że przedsiębiorstwo balansujące na skraju bankructwa musiało dostać zastrzyk gotówki, a taki mógł wprowadzić tylko prywatny inwestor.

Patrząc z perspektywy trzech dekad i widząc, co stało się z firmami które nie zdecydowały się na prywatyzację, albo wybrały inwestora populistycznie obiecującego pracownikom złote góry, zamiast dbać o produkcję, z całą pewnością była to dobra decyzja.

Włoski inwestor i straty związane z Cinquecento
Bielsko-Tyską fabryką od razu zainteresował się włoski Fiat. Nie było w tym nic dziwnego, gdyż firma FSM od roku 1973 produkowała „malucha" który wytwarzany był na włoskiej licencji (1973 – Bielsko Biała, zbudowany zakład w Tychach od 1975). To zaś sprawiało, że wprowadzenie wielu rozwiązań technologicznych w fabryce nadzorowali Włosi, a w kadrze zarządzającej zakładu było wiele osób wyszkolonych w turyńskiej fabryce.

Rząd polski był zainteresowany takim inwestorem, gdyż był on gwarantem utrzymania miejsc pracy, a dodatkowo odciążał nasz budżet od stałego dofinansowywania FSM. Trzeba bowiem pamiętać, że straty FSM w chwili wejścia w transformację ustrojową były ogromne. Przyczyniło się do tego m.in. …Cinquecento. Wprawdzie model był produkowany od roku 1991, ale przygotowanie do produkcji było bardzo kosztowne.

Dzisiaj nikt już nie pamięta, że to FIAT udzielił i poręczył FSM duże kredyty na inwestycje modernizacyjno – wdrożeniowe. Niestety założenie, że sfinansowanie uruchomienia produkcji nastąpi z zysków pochodzących ze sprzedaży 126p, oraz z eksportu Cinquecento do Włoch, okazały się mrzonką.

Nagłe realia rynkowe, wprowadzenie cen rzeczywistych na materiały i energię, oraz galopująca inflacja spowodowały, że koszty inwestycji w uruchomienie produkcji był aż 43 razy większy, niż zakładano (!!!).

Zadłużenie polskiej fabryki sięgnęło 900 mln dolarów i jedynym ratunkiem ograniczenia zwiększającego się długu było wtedy… zmniejszenie produkcji (w 1989 roku wyprodukowano 208 tys. samochodów, a w 1991 tylko 120 tys.).

Dodatkowo banki i dostawcy grozili złożeniem do sądu wniosku o upadłość. Prywatyzacja i zastrzyk gotówki były więc jedynym ratunkiem dla firmy.

Inwestycja na miarę naszych czasów
Była to pierwsza tak ogromna prywatyzacja w Polsce. Na dodatek do FSM należały nie tylko fabryki samochodów w Bielsku i Tychach, ale także kuźnia, produkcja rowerów, oraz - jak w innych dużych przedsiębiorstwach w PRL - wiele nieruchomości z ośrodkami wczasowymi (w dokumentach FSM odnotowano nawet tereny łowieckie).

Niezbędne więc stało się dokładne wyliczenie wartości przedsiębiorstwa. Do przeprowadzenia niezależnego audytu Fiat zatrudnił firmę Pricewaterhouse-Coopers, a rząd polski firmę Arthur Andersen.

Umowa w obecności Jana Olszewskiego i Giovanniego Agnelli
Po takim dokładnym przygotowaniu, 28 maja 1992 roku w obecności premiera rządu polskiego Jana Olszewskiego i prezesa FIAT Auto SpA Giovanniego Agnelli, podpisano umowę między Skarbem Państwa i FSM, a Fiatem Auto SpA (dokument który stał się podstawą do największej polskiej prywatyzacji został podpisany przez ministra finansów RP Andrzeja Olechowskiego i dyrektora naczelnego Fiat Auto Paolo Cantarellę).

Podpisana umowa regulowała prawa i obowiązki Fiata oraz strony polskiej przy zawiązaniu trzech spółek: Fiat Auto Poland, Texid Poland i Magneti Marelli Poland. Określono też, że rzeczywista wartość majątku zostanie ustalona na podstawie danych, wynikających z działalności przedsiębiorstwa między datą otwarcia, a datą zakończenia. Datą otwarcia było zawiązanie trzech spółek skarbu państwa (odbyło się to 16 października 1992), a datą zamknięcia (po zrealizowaniu wszystkich umów) 15 wrzesień 1993 r. Wtedy dokonano podniesienia kapitału akcyjnego, dzięki czemu powstał Fiat Auto Poland, który w 90 proc. jest własnością Fiata Auto SpA.

Modernizacja komunistycznego molocha, czyli koniec „prognozy pogody"
Kolejnym kokiem w modernizacji zakładu było stworzenie jednego kierownictwa nadzorującego pracę przedsiębiorstwa. Warto bowiem podkreślić, że FSM był konfederacją 20 firm z których każda była indywidualnym przedsiębiorstwem z własną dyrekcją, sekretarkami i indywidualną formą zakupów (dzisiaj taki sposób „rozmydlenia finansów" nazwalibyśmy fundacjami).

Prowadziło to do absurdów jak zakup materiałów u tego samego podwykonawcy przez różne firmy z rodziny FSM po różnych cenach. Dodatkowo zawsze było to drożej niż w przypadku dużych zakupów całościowych.

Ostatnim punktem jaki obrał Fiat było przeprowadzenie szkoleń dla pracowników produkcyjnych oraz w pionie kierowniczym, aby wymusić jakość pracy diametralnie odbiegającą od standardów w dawnym FSM.

Ten przeskok pojmowania produkcji samochodów doskonale określił Olgierd Andrycz, wieloletni dyrektor naczelny zakładu FSM w Tychach, a następnie pierwszy Polak kierujący zakładami Fiata w Cassino „Dla FSM jedynym celem była ilość. Należało produkować jak najwięcej. Jakość była jak prognoza pogody - miało się nadzieję, że wszystko będzie dobrze".

Po przejęciu FSM przez Fiata w ciągu trzech lat udało się doprowadzić zakład do stanu pozwalającego funkcjonować w realiach wolnego rynku. Kolejne lata to doskonalenie jakości i… fabryka w Tychach stała się najlepszym zakładem FIATa.

W roku 1996 Fiat Auto Poland otrzymał Certyfikat ISO 9001 i był wówczas jedynym zakładem w grupie FIATa który otrzymał taki certyfikat.

Podsumowując rozdawnictwo majątku polskiego
Tak więc prawda jest taka, że na początku lat 90-tych prywatyzacja i sprzedaż prywatnemu inwestorowi uratowała fabrykę, oraz tysiące ludzi przed utratą miejsc pracy.

Gadania polityków są wiec tylko czczą paplaniną, pokazującą albo totalny brak wiedzy i poszanowania prawa własności, albo próbę wzrostu poparcia wyborczego, poprzez okłamywanie ludzi odnośnie oszustw na polskim majątku. Jaka jest prawda każdy musi ocenić sam.

Na zakończenie podam przykład doskonale opisujący tamtą sytuację. Kupując mieszkanie obciążone hipoteką płacimy 1 zł właścicielowi który tam mieszkał i 499 900 zł bankowi. Dla kupującego to koszt 500 000 zł. Dla mieszkającego tam to tylko 100 zł. Czy sprzedał nam mieszkanie za bezcen?

https://www.msn.com/pl-pl/motoryzacja/w ... d06e3070e5
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!


Wróć do „Zagranica”

REKLAMA

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 9 gości