WODÓR - HYDROGEN, ENERGIA I NAPĘD

ropa, złoto i ziemniaki
slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: WODÓR - HYDROGEN

Postautor: slayer74 » 05 sty 2021 10:24

Fedorska: czy wodór rzeczywiście zbawi energetykę?

Wodór to "paliwo XXI wieku", "przyszłość energetyki" i – nie zapominajmy – "ratunek naszej planety". Jeśli chodzi o wodór, to mówimy o nim tylko w superlatywach. Może więc właśnie teraz należy zapytać, po co właściwie inwestujemy tak wiele środków finansowych, infrastrukturalnych i naukowych w tę nową gałąź energetyki – pisze Aleksandra Fedorska, współpracownik BiznesAlert.pl.

Szum wokół wodoru
Zielony wodór jest faktycznie bezemisyjny, a wyprodukowany za pomocą elektrolizy – neutralny klimatycznie. Jednak co do dobrodziejstw dla planety to już wszystko, bo kwestia wody, która jest podstawą przy procesie elektrolizy, to już mniej radosna wiadomość dla świata, który powoli usycha. Znak zapytania należy także postawić przy kwestii olbrzymich wydatków potrzebnych do rozwinięcia przemysłowej elektrolizy wody. Ile nowych budynków, dróg, urządzeń i ośrodków doświadczalno-badawczych powstaje w konsekwencji ambitnych strategii wodorowych, trudno nawet zliczyć. Czy cały ten szum i koniunktura wokół zielonego wodoru są dobre dla klimatu? To pytanie, na które niestety niełatwo odpowiedzieć. Na pewno jest to dobre dla samej branży energetycznej. Znów coś się dzieje i z nadzieją można spoglądać w przyszłość, gdy ma się horyzoncie takie złote czasy. Funduszy na rozwój zielonego wodoru również nie brakuje. Wręcz odwrotnie, środków finansowych na ten cel jest na każdym szczeblu coraz więcej. Wystarczy tylko wdrożyć odpowiedni program czy projekt.

Ten niebywały rozwój wodoru ma miejsce w szczytowym momencie nie tylko europejskiej, ale także światowej transformacji energetycznej. Stopniowo odchodzi się od paliw kopalnianych i rozwija energetykę ze źródeł odnawialnych, a w wielu krajach również energetykę jądrową. Transformacja ta, trzeba przyznać, dopiero się jednak zaczęła i daleko jej do finiszu. W żadnym państwie nie można nawet gdybać o bezemisyjnej rzeczywistości. Są wręcz sygnały, że w krajach, które przez lata były prymusami transformacji, dochodzi do pewnej stagnacji tego procesu.

Jednocześnie jednak, co jest zbyt rzadko podnoszone, energia jeszcze nigdy nie była dla konsumenta tak droga. W Niemczech na koniec 2019 roku 1 kWh średnio kosztowała ponad 30,4 centa. W Austrii w 2020 roku płacono nawet 31,37 centa. Podobnie rekordowe stawki zapłacą w tym roku Duńczycy. Teoretycznie ceny produkcji prądu nie wzrosły znacznie, za coraz droższy prąd odpowiadają natomiast wzrastające opłaty na cele rozwoju OZE. Konsumentom latami powtarzano, że kiedyś zaczną one spadać, ale tak się nie dzieje. Zgodzili się oni na te koszty w dobrej wierze, że przyczynią się do rychłej i – co ważniejsze – skutecznej transformacji energetycznej. Do niej jest jednak jeszcze niebywale daleko. Dlaczego więc zamiast OZE prezentuje się teraz nowy element na tej kosztownej drodze do mniemanego sukcesu energetycznego?

Transformacja energetyczna
Transformacja energetyczna jest, jak się okazało, bardziej skomplikowana, bo nie kończy się na produkcji prądu. To jedynie mały wycinek energetyki. W zależności od struktury gospodarki prąd to 12–35 procent (we Francji 39 procent) całego zużycia energii. W Niemczech w 2019 zużyto 12,8 EJ energii z czego 1,84 EJ w formie energii elektrycznej.

Energiewende w Niemczech to głównie rosnący wkład OZE w produkcję prądu. W 2019 roku 54 procent prądu w tym kraju pochodziło z OZE, jednak zaledwie 15 procent to wkład energii ze źródeł odnawialnych w pierwotną. Z kolei w Austrii w 2019 roku wykorzystano 1,5 EJ energii pierwotnej; prawie jedna trzecia to energia ze źródeł odnawialnych. Austrii udaje się, znacznie lepiej niż Niemcom, wykorzystywać odnawialne źródła energii w ciepłownictwie. To duży plus tego alpejskiego kraju, który ma także bardzo rozwiniętą energetykę wodną i to właśnie ona umożliwia ten korzystny bilans.

W przypadku Niemiec dalszy rozwój OZE, który ma jak najbardziej miejsce, to produkcja elektryczności z wiatru i coraz częściej z promieni słonecznych. Elektryczność sama w sobie wydaje się jednak nie przynosić oczekiwanego efektu. Problemem jest ciepłownictwo, transport i ważny dla tego kraju przemysł. Na domiar złego, mimo olbrzymich nakładów, e-mobilność na razie raczkuje. Zeszłoroczne programy wsparcia się nie udały. Rząd federalny ogłosił właśnie kolejne podwyżki dopłat do elektryków. Liczba pojazdów elektrycznych wzrasta, ale do prawdziwej rewolucji daleko. Z ciepłownictwem jest jeszcze trudniej, bo brakuje infrastruktury porównywalnej z tą w Austrii czy krajach skandynawskich. Dodatkowo ponad 80 procent budynków w Niemczech jest ogrzewanych przez indywidualne piece obsługiwane przez samych właścicieli lub administratorów budynków. Ogrzewanie miejskie jest w niemieckich warunkach rzadkością. Właściciele i administratorzy nieruchomości podchodzą konserwatywnie do kwestii pieców i preferują olej opałowy oraz coraz częściej gaz ziemny. Tu także programy wsparcia alternatywnych technologii grzewczych dały kiepski efekt.

Niemiecka transformacja energetyczna znajduje się więc gdzieś w połowie czy nawet przed środkowym etapem tego procesu. Rozwój OZE jest zadowalający, ale można powiedzieć, że stawia za mocno na wiatr i słońce. Potencjał związany z wodą, geotermią i biogazem pozostaje niewystarczająco wykorzystany. Turbiny wiatrowe lokowane są oczywiście w najkorzystniejszych co do warunków naturalnych miejscach, takich jak wybrzeże Morza Północnego. Wytworzony tam prąd musi pokonywać następnie setki kilometrów, aby dotrzeć do gęsto zaludnionych i uprzemysłowionych regionów na zachodzie i południu kraju. Obecnie sieci nie są jeszcze w stanie transportować tak dużej ilości energii. Budowa nowoczesnych tras przesyłowych się opóźnia i nie zacznie się prawdopodobnie przed drugą połową tej dekady. Jednocześnie energetyka wiatrowa tak bardzo zdominowała struktury OZE w Niemczech, że nie pozwoliła na rozbudowę regionalnych i lokalnych sieci przesyłowych na dużą skalę, które umożliwiłyby transport prądu na krótkich dystansach, które zasilane byłyby na przykład energią z elektrowni wodnych, biogazowni czy geotermii. To można jednak nadal nadrobić. Niemieckie państwo mogłoby tu znacznie pomóc.

Infrastruktura energetyczna
Pomysł z wodorem wychodzi z założenia, że okresowo jest za dużo prądu z OZE. Ta energia ma być magazynowana właśnie jako zielony wodór i zużyta w transporcie, ciepłownictwie czy przemyśle. Nie wiadomo tylko, czy da się to osiągnąć i kiedy. Obecnie nie ma za dużo OZE. Wręcz odwrotnie, nie ma jeszcze wystarczająco dużo OZE, aby pokryć zapotrzebowanie na elektryczność. Są poważne problemy z przesyłem prądu. Sieci w całej Europie powinny zostać pod tym względem zmodernizowane i uwzględniać decentralizację produkcji energii. Może to od tego należy zacząć, a nie rzucać się z motyką na słońce i gdybać o nadwyżce prądu, której jeszcze nie ma.

Jeśli faktycznie uda się dalej rozwijać potencjał OZE, będziemy w stanie przesyłać duże moce i wreszcie nadejdzie moment, w którym będzie można się pochwalić nadwyżką zielonego prądu. Wówczas nie będzie nic łatwiejszego niż podłączenie wtyczką grzejnika i korzystanie z czystego ogrzewania. Przy nadwyżce prądu z OZE należałoby się także liczyć ze spadkiem cen. Konsument wreszcie mógłby się cieszyć długoletnią inwestycją w drogi prąd i może wtedy znacznie chętniej przesiadałby się na samochód elektryczny, ładowany tanim prądem.

Przemysł energetyczny bardzo by jednak stracił na całkowitym sukcesie OZE. Tym bardziej, gdyby energetyka się znacznie zdecentralizowała. Jedynie w przypadku elektrowni jądrowych zachowałby swój wysoki status i kontrolę nad infrastrukturą. Na lokalnych biogazowniach, osiedlowej geotermii albo powiatowej elektrowni wodnej koncerny energetycznie nie zarobią wiele. Tu pierwszeństwo będą mieli mali producenci, lokalne spółdzielnie lub nawet samorządy. Energetyce zostałaby może obsługa i administracja sieci przesyłowych oraz własne „duże” OZE, jak na przykład farmy wiatrowe na morzu. W przypadku wodoru sprawy mają się inaczej. Tu będzie możliwość eksploatacji infrastruktury gazociągowej. Elektrociepłownie pewnie da się przestawić z gazu ziemnego na wodór. Za drogą elektrolizę zapłacą podatnicy i konsumenci energii. Co jak co, ale ratunek klimatu jest wart tych paru groszy więcej na prąd i ciepło. Co najważniejsze, to fakt, że dla branży energetycznej nic się nie zmieni, będzie jak kiedyś, tylko z wodorem. Czasem trzeba bowiem coś zmienić, żeby wszystko zostało po staremu.

https://www.onet.pl/biznes/biznesalert/ ... r,30bc1058

h2h2
Ostatnio zmieniony 07 maja 2023 17:35 przez slayer74, łącznie zmieniany 1 raz.
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

REKLAMA


slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: WODÓR - HYDROGEN

Postautor: slayer74 » 14 sty 2021 11:56

Kurtyka: ruszają konsultacje Polskiej Strategii Wodorowej

PAP/ pb.pl
opublikowano: dzisiaj, 14-01-2021, 11:37
Ruszają konsultacje społeczne Polskiej Strategii Wodorowej - poinformował w czwartek minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. W kolejnych latach inwestycje w technologie wodorowe w Polsce mają wynieść kilkanaście miliardów zł - wskazują przedstawiciele rządu.

Minister klimatu i środowiska podkreślił na czwartkowej konferencji prasowej, że gospodarka wodorowa jest jednym z priorytetów rządu na najbliższe lata. Wskazał, że technologie wodorowe mają przyczynić się m.in. do modernizacji polskiego sektora energetycznego oraz pomóc w sprawiedliwej transformacji regionów dziś uzależnionych od węgla.
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: WODÓR - HYDROGEN

Postautor: slayer74 » 25 sty 2021 12:59

Inwestycje w wodór – najlepsze akcje wodorowe w 2020 roku

Ballard Power (BLDP): Numer jeden na rynku
Powercell Sweden (PCELL): ogniwa paliwowe dla statków i pojazdów bezemisyjnych
Akcje Plug Power (PLUG)
Nel Hydrogen / Nel ASA (NEL)
Air Liquide: (AI)

https://www.lynxbroker.pl/edukacja/najl ... ctwem-LYNX
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: WODÓR - HYDROGEN

Postautor: slayer74 » 01 lut 2021 12:10

ArcelorMittal liczy na wsparcie inwestycji w wodór

https://www.pb.pl/arcelormittal-liczy-n ... or-1106979
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: WODÓR - HYDROGEN

Postautor: slayer74 » 04 lut 2021 04:43

Miasta i koncerny paliwowe przygotowują się do budowy stacji tankowania wodoru. GDDKiA rozważa ich obowiązkowy montaż na MOP.

Dzięki dofinansowaniu z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Poznań, Chełm i Włocławek zamierzają kupić ponad 100 autobusów zasilanych wodorem. Dotacje obejmują także plan budowy dwóch stacji tankowania.

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zakłada, że w tej dekadzie w polskich miastach będzie jeździć nawet 2 tys. autobusów na wodór. Prognozuje również, że w unijnych programach będzie dostępnych 13 mld EUR na rozwój w Europie przewozów ciężarówkami o dużej ładowności zasilanymi ekologicznym paliwem, a do 2025 r. zostaną uruchomione programy pilotażowe dotyczące wykorzystania wodoru w transporcie ciężarowym. Na rynku aut osobowych natomiast we wdrażaniu napędu wodorowego zaawansowany jest zwłaszcza koncern Toyota, oferujący już drugą generację zasilanego tym paliwem modelu mirai.

Resort klimatu prognozuje w najbliższej pięciolatce budowę 32 stacji ładowania. Głównie jednak zaspokoją one potrzeby transportu autobusowego. Na sieć pozwalającą na podróż przez Polskę wodorowym autem osobowym trzeba poczekać.
Adobe Stock
Barierą w rozwoju technologii wodorowej w Polsce jest jednak brak stacji paliw. Przedsiębiorcy i drogowy prognozują, że w najbliższych latach zaczną się pojawiać nie tylko w miastach, ale także przy drogach szybkiego ruchu. Grupa Lotos np. w ramach programu Pure H2 przygotowuje się do budowy stacji ładowania w Warszawie oraz w Gdańsku, w pobliżu trójmiejskiej obwodnicy.

„Obie stacje będą przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem. Punkty nalewu będą w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych oraz 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu. Realizacja prac inwestycyjnych planowana jest na lata 2021-2023” – poinformowało „PB” biuro prasowe Grupy Lotos.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wprowadziła do umów na dzierżawę miejsc obsługi podróżnych (MOP) zapisy zachęcające do rozwijania oferty instalacji stacji wodorowych.

- Umowa przewiduje zwolnienie dzierżawcy z konieczności zapłaty czynszu od przychodu uzyskanego ze sprzedaży wodoru przez pięć lat od dnia dokonania pierwszej transakcji sprzedaży wodoru – informuje Szymon Piechowiak. rzecznik GDDKiA.

Obecnie zapisy umowy dotyczące budowy na MOP stacji wodorowych są fakultatywne, ale GDDKiA nie wyklucza wdrożenia ich jako obligatoryjnych, jeśli liczba aut zasilanych wodorem będzie w Polsce rosła.

https://www.pb.pl/wodor-w-miastach-i-na ... ch-1107338
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: WODÓR - HYDROGEN

Postautor: slayer74 » 11 mar 2021 13:15

Surowce. Wodór może wypełnić lukę w eksporcie Rosji.

Niemcy i Rosja są zainteresowane wspólnymi projektami w zakresie technologii wodorowych. Berlin będzie potrzebował dostawców wodoru, a Moskwa - nowych źródeł dochodów w związku z odchodzeniem Europy od tradycyjnych węglowodorów. Warunkiem sukcesu będzie otwartość Rosji na technologie związane z zielonym wodorem, na którym najbardziej zależy Niemcom - piszą w komentarzu eksperci Ośrodka Studiów Wschodnich, Szymon Kardaś i Michał Kędzierski.

https://biznes.interia.pl/gospodarka/ne ... Id,5098343
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: WODÓR - HYDROGEN

Postautor: slayer74 » 20 sie 2021 11:16

„Błękitny” wodór dobry dla klimatu? Naukowcy obalają mit

Zgodnie z celami nowej polityki klimatycznej, które obejmują także żeglugę, świat musi obniżyć emisje gazów cieplarnianych. Jednym ze środków na tej drodze jest stopniowe zastępowanie paliw kopalnych. Jednak według najnowszego raportu naukowców z USA, wykorzystanie w tym celu tzw. błękitnego wodoru może pogłębić efekt cieplarniany bardziej, niż… dalsze stosowanie gazu ziemnego, oleju napędowego, a nawet węgla.
...
https://www.portalmorski.pl/prawo-polit ... Ae1LGrkDqc
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: WODÓR - HYDROGEN

Postautor: slayer74 » 01 gru 2021 14:54

Źródło: Puls Biznesu
Treść chroniona prawem autorskim. Całość przeczytasz tu: https://www.pb.pl/zyska-polska-jest-trz ... ru-1134969

Polska jest trzecim w Unii Europejskiej i piątym na świecie producentem wodoru - poinformował w środę w Sejmie wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska. Jak dodał, zgodnie z polską strategią wodorową do 2030 r. mają powstać 32 stacje tankowania i bunkrowania,
https://www.pb.pl/zyska-polska-jest-trz ... ru-1134969
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: WODÓR - HYDROGEN

Postautor: slayer74 » 19 gru 2021 12:36

Separacja Daimlera 12.2021
Po ponad 100 latach wspólnej działalności dziś zastąpiło wydzielenie spółki Daimlera Truck skupiającej się
na produkcji samochodów ciężarowych i autobusów z Daimler AG. Działanie to podyktowane było
koniecznością stawienia czoła nadchodzącym zmianom w sektorze motoryzacyjnym. Luksusowe auta
osobowe powinny w szybszym tempie stawać się elektryczne, podczas gdy ogniwa wodorowe większą
rolę odgrywać będą w ciężarówkach.
Samochody osobowe nie mają wiele wspólnego z ciężarowymi
zarówno pod kątem technologii jak i sposobu sprzedaży. Kolejnym argumentem za wydzieleniem spółki
była relatywnie niższa rentowność produkcji aut ciężarowych. Zabieg ten powinien, zatem zapewnić
również lepszą wycenę Daimlera.
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: WODÓR - HYDROGEN, ENERGIA I NAPĘD

Postautor: slayer74 » 25 kwie 2022 18:59

Zielony wodór raz na zawsze uwolni nas od Rosji. I przemieni Polskę w energetycznego giganta

Odejście od rosyjskiej energii na nowo zdefiniuje porządek energetyczny. Coraz więcej pojawia się głosów wskazujących, że w tym nowym układzie pierwsze skrzypce może grać wodór, ten zielony, pozyskiwany z odnawialnych źródeł energii. I Polska może mieć w tym względzie wiele do powiedzenia. Na tyle, żeby zdecydowanie bardziej rozdawać energetyczne karty niż teraz, kiedy jesteśmy jednak w jakimś stopniu uzależnieni od innych.
...
https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/na ... 2009857f84
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2023 12:02 przez slayer74, łącznie zmieniany 1 raz.
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: WODÓR - HYDROGEN, ENERGIA I NAPĘD

Postautor: slayer74 » 07 lip 2022 18:57

W środę Shell poinformował o planie rozpoczęcia budowy fabryki zielnego wodoru w Holandii. Zdaniem giganta energetycznego będzie to największy tego typu zakład w Europie.

https://www.pb.pl/shell-rozpocznie-budo ... ru-1155260
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2023 12:03 przez slayer74, łącznie zmieniany 1 raz.
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: WODÓR - HYDROGEN, ENERGIA I NAPĘD

Postautor: slayer74 » 29 sie 2022 13:10

07.2022 - Shell podjął ostateczną decyzję inwestycyjną dotyczącą budowy 200MW zielonego projektu wodorowego w porcie w Rotterdamie w Holandii.
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2023 12:03 przez slayer74, łącznie zmieniany 1 raz.
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: WODÓR - HYDROGEN, ENERGIA I NAPĘD

Postautor: slayer74 » 15 gru 2022 13:02

Inżynierowie wykorzystali fale dźwiękowe do 14-krotnego zwiększenia produkcji zielonego wodoru. Rozwiązanie ułatwia pozyskanie pierwiastka z wody.

Naukowcy z Uniwersytetu RMIT w Australii opracowali innowacyjny sposób, który pozwala znacznie zwiększyć produkcję zielonego wodoru. Dzięki wykorzystaniu fal dźwiękowych, poprzez elektrolizę do rozszczepiania wody, zdołali pozyskać pierwiastek będący alternatywą dla paliw kopalnych. Zdaniem inżynierów ich odkrycie może znacznie obniżyć koszty produkcji odnawialnych źródeł energii.
...
https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/na ... df9dfcf896
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2023 12:02 przez slayer74, łącznie zmieniany 1 raz.
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: WODÓR - HYDROGEN, ENERGIA I NAPĘD

Postautor: slayer74 » 14 lut 2023 21:33

Francja chce, by UE zmieniła regulacje prawne dotyczące, wodoru produkowanego przy użyciu energii jądrowej. Rząd federalny zadeklarował, że poprze wniosek Paryża. Francuska sekretarz stanu ds. europejskich powiedziała, że "Berlin nie trzyma się wyniku negocjacji". Władze w Paryżu zagroziły, że w razie niepowodzenia rozmów zablokują ważną dla Niemiec inwestycję.

Francja od miesięcy apelowała o uznanie w europejskich regulacjach wodoru produkowanego przy użyciu energii jądrowej, jako przyjaznego dla klimatu. Niemcy zgodziły się na poparcie wniosku Paryża, ale pod warunkiem, że dostaną zielone światło na przedłużenie do kraju rurociągu wodorowego H2Med. Okazuje się jednak, że spór w tej sprawie nie ustaje. - Berlin nie trzyma się wyniku negocjacji - podkreśliła francuska sekretarz stanu ds. europejskich Laurence Boone cytowana w "Frankfurter Allgemeine Zeitung". Władze w Paryżu zagroziły, że zablokują inwestycję.

Paryż zabiega o takie rozwiązanie, powołując się na względy ekologiczne.

https://www.msn.com/pl-pl/wiadomosci/po ... bd7df57d82
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2023 12:01 przez slayer74, łącznie zmieniany 1 raz.
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!

slayer74
Kapitan
Posty: 44305
Rejestracja: 19 lip 2005 13:21
Lokalizacja: West Poland- FZ 1974

Re: WODÓR - HYDROGEN, ENERGIA I NAPĘD

Postautor: slayer74 » 23 mar 2023 23:31

Obrazek

EY: Polska może być niebawem liderem wodorowej zmiany

Wprowadzenie tej technologii na szeroką skalę ułatwi dekarbonizację przemysłu i modernizację ciepłownictwa. Do tego w Polsce ma to sens. Polska ma wystarczające zasoby i potencjał ludzki, by za maksymalnie 10 lat znaleźć się wśród europejskich liderów transformacji wodorowej, ale osiągnięcie tego będzie wymagało szerokiego zaangażowania państwa, samorządów i biznesów, uważa partner EY oraz lider Działu Energetyki w regionie CESA Jarosław Wajer

Dla naszej gospodarki zielony wodór to szansa pozwalająca dogonić bardziej innowacyjne kraje w UE. Mamy wystarczające zasoby i potencjał ludzki, by za maksymalnie 10 lat znaleźć się wśród europejskich liderów transformacji wodorowej, ale osiągnięcie tego będzie wymagało szerokiego zaangażowania państwa, samorządów i biznesów - powiedział Wajer, cytowany w komunikacie.

Polska ma szansę być jednym z liderów wodorowej rewolucji, ponieważ wprowadzenie tej technologii na szeroką skalę ułatwi dekarbonizację przemysłu i modernizację ciepłownictwa. Warunkiem jest jednak przyspieszenie dotychczasowych prac, wynika z raportu EY oraz firmy Hynfra pt. „Zielony wodór - rewolucja czy przejściowa moda. Szanse i wyzwania dla polskiej gospodarki”.

UE, rządy części państw członkowskich i przedsiębiorstwa przechodzą z fazy planowania i teoretycznych dyskusji do fazy realnych działań wdrożeniowych, podkreśla EY.

Jest wysoce prawdopodobne, że w 2023 roku będziemy obserwować całą serię decyzji inwestycyjnych skutkujących pozyskaniem kapitału, złożeniem wiążących zamówień na dostawy technologii czy kontraktacją wykonawców - wskazał Wajer, jeden z autorów raportu.

Jednym z kluczowych instrumentów dekarbonizacji jest wykorzystywanie odnawialnego (potocznie zwanego zielonym) wodoru jako nośnika energii. To wodór najbardziej neutralny emisyjnie spośród dziewięciu głównych metod jego produkcji, otrzymywany dzięki elektrolizie wody z wykorzystaniem odnawialnej energii, dzięki czemu jest zgodny z polityką klimatyczną UE. Zielony wodór sam w sobie nie jest źródłem energii, ale jej nośnikiem, magazynuje ją, umożliwia transport - czytamy dalej w komunikacie poświęconym raportowi.

W 2020 r. Komisja Europejska opublikowała unijną Strategię Wodorową. W ubiegłym roku Parlament Europejski znowelizował Dyrektywę o Odnawialnych Źródłach Energii (Dyrektywa RED III), wprowadzając obowiązkowe poziomy wykorzystania zielonego wodoru do 2030 roku. Plan RePowerEU, który powstał w maju 2022 r., zakłada nadanie jeszcze większego tempa wodorowej rewolucji.

https://www.msn.com/pl-pl/finanse/najpo ... d629&ei=12
Ostatnio zmieniony 06 wrz 2023 12:01 przez slayer74, łącznie zmieniany 1 raz.
Pieniądz robi pieniądz a bieda robi jeszcze wiekszą biedę !!!


Wróć do „Towary”

REKLAMA

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 3 gości